تبلیغات
h2o - کد های HTML 5

h2o

خوش آمــــدیـــد . . .

جستجو
مطالب اخیر

موضوع: نوشته -آموزشی -
همه چیز در مورد
HTML
5

فارسی نویسی در وب

 

چند سالی است که با مطرح شدن یونیکد Unicode سایتهایی به زبانهای غیر از انگلیسی زیاد شده و در همین راستا ایرانیان عزیز هم عقب نشسته و شروع به ساختن سایتهای فارسی کرده که جا دارد همین جا از همه کسانی که برای ایران و ایرانی زحمت میکشند تشکر و قدردانی کنم. شما هم با استفاده از این تکنیک میتوانید حروف فارسی را در وب بکاربرید بدون آنکه بیننده سایت شما نیازی به نصب فونت جدید در سیستم خود داشته باشد، البته میتوانید هر نوع فونت به غیر از آنهایی که استاندارد ویندوز هستند را بکار برید ولی همان فونت را باید در اولین صفحه سایت قرار دهید تا کاربر آنرا دانلود کرده و نصب کند تا متنهای سایت شما را بتواند به درستی مشاهده کند ، اینرا در نظر داشته باشید که برای همه خوشایند نیست اینکار و این موضوع شاید باعث از دست دادن بیننده شود که یک نمره منفی برای وب سایت به حساب می آید.

خب دوستان برای راه اندازی یک وب سایت فارسی ابتدا باید سیستم عاملی داشته باشید که فارسی ساز داشته باشد و یا مانند ویندوز XP, 2000 سازگار با زبان فارسی باشد تا توانایی تایپ فارسی را داشته باشید، در ضمن بهتر است که از برنامه هایی نظیرMS Word یا FrontPage   از مجموعه آفیس مایکروسافت  استفاده کنید چون میتوانید مستقیم فارسی بنویسید و آنرا بصورت فایلhtml  ذخیره کنید. با هر برنامه ای که راحت هستید ، متن را وارد کنید و سپس به سورس source صفحه بروید و تگ زیر را در قسمتHead  وارد کنید، 

<meta http-equiv=”content-type” content=”text/html;charset=utf-8>

این تگ، encoding مرورگر را برای استفاده از حروف و علامتهای یونیکد تنظیم میکند. برای دیدن و تنظیم encoding  یک صفحه بصورت دستی باید وارد منوی view در مرورگر شوید و برروی Encoding  رفته واز لیست باز شده گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. اما وظیفه آن،  تنظیم مرورگر بیننده  برای نمایش صحیح حروف و علامتهای بکار گرفته شده دروب سایت شما است چون هر کدام از آنها علامت و فونت خاص خود را دارند. تا بحال با یک نامه فارسی درایمیل خود برخورد کرده اید که یکسری حروف عجیب و غریب داشته باشد؟ اگر جوابتان بله است از این به بعد وارد encoding شوید و آنرا روی  Utf-8 بگذارید.

خب حالا نوبت به انتخاب فونت رسیده که یک فونت مناسب باید استاندارد بوده و خاصیت یونیکد را هم داشته باشد. بهترین فونتها در سیستم عامل ویندوز که مناسب فارسی نویسی هستند عبارتند از:

Arial, Tahoma, Times New Roman

پس از انتخاب فونت، بهتر است که خصوصیات lang=”fa”, dir=”rtl” را به تگهایی مانند <body>, <font>, <p>, <div>, <span>  اضافه کنید که خصوصیت  lang=” ” مشخص کننده زبان بکار گرفته شده و fa نمایانگر فارسی farsi است و همینطور خصوصیت dir=”rtl”  که جهت نوشتن را تعیین میکند و rtl نمایانگر راست به چپright to left  است.

 

 نکته:  اگر خصوصیت  dir=”rtl” را در تگ  <body> بکار برید، محل قرار گرفتن scroll bar  در مرورگر از طرف راست به طرف چپ منتقل میشود که این خاصیت فقط در مرورگر اینترنت اکسپلورر IE عمل میکند.

 

ممکن است شما بعد از ذخیره صفحه با یک مشکلی برخورد کنید که بیشتر در مرورگر های نسخه قدیمی مانند IE 5.5  به پایین مشاهده میشود و آن دیدن حرف ی بزرگ در وسط کلمه بجای نوع کوچک است مانند: ا ی نترنت که برای برطرف کردن آن دو راه وجود دارد:

اولین راه قرار دادن نسخه جدید فونت بکار گرفته شده در سایت برای دانلود کردن آن توسط بیننده وب سایت و نصب آن که هر کسی شاید بدرستی نتواند آنرا انجام دهد و اما راه حل دوم ، ابتدا صفحه مورد نظر را در برنامه FrontPage باز کنید و به قسمتHTML  در پایین برنامه رفته که در این قسمت سورس کد را خواهید دید و کد&#1740;  را حذف و بجای آن کد &#1610;  را قرار میدهید و سپس صفحه جدید را دوباره ذخیره میکنید. دقت کنید، در صورتی حروف فارسی را به این شکل خواهید دید که encoding برابر با windows-1252 باشد، یعنی:

<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset="windows-1252">

یک نکته دیگر را بخاطر بسپارید که اگر عنوان صفحه را فارسی تایپ کنید یعنی در قسمت<title> در بعضی از مرورگرها نمایش داده نخواهد شد.



در این بخش میخواهم در مورد سایت های جستجو یا موتورهای جستجوگر search engines و اهمیت آنها برای سایت شما صحبت کنیم. هر هدفی را که از ساخت یک وب سایت دنبال میکنید ، تا زمانیکه سایت شما شناخته نشده باشد، به آن هدف نخواهید رسید. بطور معمول ، هدف از ساخت یک وب سایت یا اطلاع رسانی است یا کسب درآمد و یا میتواند هر دو آنها باشد که به نظر من این آخری از همه بهتر است. در هر حال شما بعد از راه اندازی سایتتان نیاز به یک تبلیغات گسترده برای جلب بیننده بیشتر دارید، این نکته را همیشه در ذهن بسپارید، هر چه بیننده وب سایت شما بیشتر باشد، موفقیت شما بیشتر خواهد بود، هر بیننده برابر با یک امتیاز و یا شاید هم بیشتر.

یکی از اساسی ترین راههای جذب بیننده، ثبت صفحات سایت در موتورهای جستجوگر search engines است، چون هر کسی در هر کجا که باشد میتواند سایت شما را پیدا کند.

 

موتور جستجوگر چیست؟

در حال حاضر تعداد زیادی سایت جستجوگر مانند، AltaVista, Mama, Yahoo, Google داریم که هر کدام از اینها توسط برنامه های گردشگر بنام spider, web crawler, robot مرتب در وب بدنبال صفحات جدید و یا تغییریافته میگردند و به محض پیدا کردن آنها، اطلاعات مورد نظر را در پایگاه داده ایDatabase  خود، لیست میکنند تا در موقع لزوم و بهنگام جستجو در اختیار کاربران قرار دهند. زمانیکه شما بدنبال یک کلمه کلیدیkeyword  در آن سایتها می گردید، اطلاعات پایگاه داده ای آنها را جستجو میکنید و سپس نزدیکترین مطالب به کلمه کلیدی را برای شما نمایان میکنند که هر چه آن کلمه دقیق تر باشد، شما به مطلب مورد نظر زودتر و راحت تر دسترسی پیدا میکنید.

 

چگونه صفحات در پایگاه داده ای Database  لیست میشود؟

هنگامیکه robot ها و یا یک برنامه گردشگر دیگر بطور اتوماتیک گردش خود را شروع میکند، به محض یافتن یک سایت جدید در وب ابتدا به سراغ فایلی بنام robots.txt میگردد، سپس مطالب قسمت HEAD و بدنبال آن اطلاعات نوشته شده در متاتگها را جمع آوری میکند و پس از یک پردازش دقیق با استفاده از یک الگوریتم مخصوص، صفحات را در پایگاه داده ای خود ذخیره و لیست میکند.

 

فایل robots.txt چیست؟

robots.txt یک فایل متنی است که این فایل را میتوانید در سرور و در دایرکتوری وب سایت خود قرار دهید تا تنظیمات گردش برنامه های گردشگر را در آن کنترل کنید و در حقیقت زحمت این برنامه ها را کم کنید. اما اطلاعاتی که در این فایل باید قرار گیرد الگوی خاصی دارد که در زیر به آن اشاره شده و در آن سطح دسترسی گردشگرها را با ذکر نامشان معین میکنید،

User-agent:

Disallow:

این دو خط را در فایل متنی وارد و آنرا با پسوند txt ذخیره میکنید.

User-agent به برنامه هایی میگویند که برای وب ساخته میشوند تا در اختیار کاربران قرار گیرند و گردشگر ها مانند robot ها و crawler ها از این قبیل هستند و هر سایت جستجو یک گردشگر با اسم مشخص دارد، مانند سایت گوگل که بنام Googlebot معروف است. برای تعیین سطح دسترسی باید نام برنامه را در خط اول بنویسید و در خط دوم هم نام فایلها یا دایرکتوری هاییکه نباید لیست شوند را مینویسید. اگر بطور کل نمیخواهید سایت شما لیست شود طبق دستور زیر عمل میکنید:

User-agent: *

Disallow: /

برای اطلاعات بیشتر در مورد robots.txt به سایت www.robotstxt.org  مراجعه کنید.

 

نقش متاتگها meta tags برای موتورهای جستجو

شما درباره ساخت متاتگها در بخش HEAD مطالبی را آموختید. در این قسمت نقش آنها را در search engine ها یاد خواهید گرفت. گردشگرها بیشتر به متاتگها حساس هستند تا اطلاعاتی را در اختیارشان قرار دهند. اطلاعاتی را که شما در متاتگها باید وارد کنید به شرح زیر میباشند:

 

هر موتور جستجوگر اصول و قوانین خاص خود را برای لیست و ذخیره کردن ( index )    سایت شما و تعیین رتبه آن ( Page Ranking ) دارد که متا تگها در این مورد نقش اساسی دارند و شما در انتخاب و تعیین آنها باید بسیار دقت کنید. بطور مثال بکار بردن کلماتیکه در متا تگها به عنوان keyword انتخاب نموده اید در متن داخل همان صفحه در رتبه بندیpage ranking   صفحه بسیار موثر خواهد بود.

 

منظور از رتبه بندی( Page Ranking ) چیست؟

اگر شما داخل یکی از سایتهای جستجو مانند گوگل بدنبال کلمه ای گشته باشید متوجه میشوید که بعضی از سایتها در همان صفحه های اول هستند ولی بقیه در صفحه های آخر، که این ترتیب بر اساس رتبه بندی یک سایت است که آن سایت در ابتدا نشان داده شود یا در آخر لیست باشد. اگر اصول و قوانین رتبه بندی یک موتور جستجو را رعایت کنید ، سایت شما هم بعد از مدتی در صفحات ابتدایی نمایش داده خواهد شد.

در بخش بعدی مطالبی را در مورد بهترین و معروفترین سایت جستجو یعنی گوگل جمع آوری کردیم که برای ثبت و رتبه بندی سایت شما بسیار مفید است.

ثبت سایت در گوگل

 

طرح ساخت این سایت توسط دو دانشجو بنامهای Larry Page و Sergey Brin در یکی از خوابگاههای دانشگاه استانفورد پی ریزی شد و بعد از مدتی به بزرگترین و محبوبترین موتور جستجو    ( search engine ) در دنیا تبدیل شد که در حال حاضر بیش از هشت میلیارد صفحه وب را در پایگاه داده ای ( database ) خود جمع آوری کرده که توسط یک الگوریتم منحصر بفرد و با سرعت بسیار بالا خدمات جستجو را برای کاربران انجام میدهد تمام این فرآیندها داخل یک شبکه با بیش از هزار کامپیوتر انجام میشود. البته این سایت به غیر از جستجو، خدمات دیگری هم انجام میدهد که میتوانید به آدرس www.google.com مراجعه کنید.

 

ثبت سایت در Google

یکی از راههای بالا بردن ترافیک یک سایت، ثبت آن در گوگل میباشد که برای اینکار شما میتوانید به آدرس www.google.com/addurl.html  مراجعه و سایت خود را ثبت کنید. دقت کنید که داخل فرم مخصوص در آن صفحه آدرس کامل سایت را بهمراه پیشوند http:// باید وارد کنید و در ضمن نیازی به ثبت همه صفحات نیست و فقط صفحه اصلی یا همان homepage کافی است چون گردشگر گوگل بنام Googlebot بقیه محتوای سایت را از همان صفحه اول پیدا میکند. پس فراموش نکنید که صفحه اصلی شما باید به همه نقاط سایت لینک داشته باشد.

بعد از ثبت سایت ممکن است مدتی در حدود یکماه طول بکشد تا در جستجوها صفحات شما نمایش داده شود.

 

رتبه بندی صفحات یک سایت ( Page Ranking )

یکی از نکاتی که خیلی باید دقت کنید، رعایت کردن اصول و قوانین گوگل میباشد تا صفحات سایت شما در رتبه های اولیه هنگام جستجو قرار گیرد. پس از یافتن سایت شما توسط Googlebot ، صفحات تجزیه تحلیل میشوند و در یک الگوریتم، رتبه میگیرند. برای بالا بردن این رتبه، نکات زیر را باید رعایت کنید:

 

نکات لازم در مورد طراحی

  • صفحات سایت باید دارای لینکهای منظم باشد تا دسترسی را به کلیه نقاط سایت آسان کند.
  • بطور حتم یک صفحه بنام site map ( نقشه سایت ) درست کنید و کلیه لینکهای سایت را در آن قرار دهید و اگر بیشتر از صد لینک دارید، بقیه را در یک صفحه دیگر قرار دهید.
  • داخل هر صفحه از مطالبی استفاده کنید که با عنوان صفحه و کلمات کلیدی( keywords ) مرتبط باشد.
  • کلمات کلیدی را که در متاتگ مشخص کرده اید باید در همان صفحه بکار برده شود.
  • بطور حتم از نشان دادن کلمات کلیدی، بصورت متن استفاده کنید بجای بکار بردن تصویر.
  • در خصوصیت alt تگها از توضیحات مرتبط با عنوان صفحه و محتوای صفحه استفاده کنید.
  • اصول بکار بردن صحیح کدهایHTML   را رعایت کنید.
  • صفحات پویا ( dynamic pages ) یعنی صفحاتیکه در آدرس آنها علامت ? است، براحتی صفحات معمولی لیست نمیشوند.
  • در هر صفحه کمتر از صد لینک بکار برید .

 

نکات فنی

  • گردشگر گوگل ( Googlebot ) با جاوااسکریپت، کوکی ها، session ID ، DHTML ویا Flash مشکل دارد.
  • از وجود If-Modified-Since HTTP header در وب سرور سایت خود اطمینان حاصل کنید چون این ویژگی تغییرات سایت شما را به گردشگرها اعلان میکند.
  • از فایل متنیrobots.txt  در دایرکتوری سایت خود استفاده کنید و دقت کنید که از Googlebot crawler در آن فایل جلوگیری نشده باشد.
  • با متخصصین سرور مشورت کنید تا از نرم افزارهاییکه از فعالیت گردشگرها جلوگیری میکند، استفاده نشود.

پس از رعایت کردن این نکات به آدرس http://www.google.com/addurl.html مراجعه کنید و سایت خود را در آن ثبت کنید.

نکات دیگری هم هست که توسط متخصصان سایت گوگل توصیه میشود،

  • صفحات را برای استفاده کاربر بسازید نه برای موتورهای جستجو.
  • از حقه هایی برای بالا بردن رتبه سایت دوری کنید.
  • از گذاشتن لینک سایتهایی که در رتبه بندی شما اثر منفی دارند بپرهیزید، مانند سایتهایی که روی اصول طراحی نشده اند و یا فعالیتهای غیرقانونی انجام میدهند مثل web spammer ها.
  • از بکارگرفتن برنامه هایی که بصورت غیرقانونی سایت شما را ثبت و رتبه آنرا بالا میبرند دوری کنید مانند برنامه WebPosition Gold .
  • از لینکها یا متنهای پنهان استفاده نکنید.
  • صفحات را با متنهای بیربط پر نکنید.
  • از بکار بردن متنهای تکراری یا تکرار صفحات با یک مضمون پرهیز کنید.
  • برای یافتن سریعترسایت شما، لینک خود را در سایتهای معروف قرار دهید.

 

این نکته را به خاطر بسپارید که اگر از اصول غیر قانونی استفاده کنید، یا سایت شما لیست نخواهد شد و یا اگر لیست شده باشد ، حذف میشود و امکان بازگشت مجدد هم برای آن سایت وجود نخواهد داشت.


برگرفته از www.iranw3.com



نوشته شده در چهارشنبه 1388/11/7 توسط محمود
درباره سایت
باركد لینك
follow us on your
mobile with this
bar-code link
مدیر
صفحات جانبی
آمار وب
چت
این برنامه چت ebuddy
است
که فیلتر شده

mt_hidden